Pryzmat – najlepsza pomoc w leczeniu zwyrodnienia plamki żółtej

Placówki Pryzmat w Gliwicach i Rybniku specjalizuje się w profesjonalnej diagnostyce i leczeniu zwyrodnienia plamki żółtej. Nasze centrum zatrudnia wykwalifikowaną kadrę, która jest w stanie zlecić profesjonalne leczenie AMD. Posiadamy także najnowocześniejszy sprzęt diagnostyczny, umożliwiający przeprowadzenie bardzo dokładnych badań ułatwiających postawienie prawidłowej diagnozy. Dowiedz się, czym jest zwyrodnienie plamki żółtej i skorzystaj z konsultacji okulistycznych oraz z leczenie najnowocześniejszymi metodami.

Zwyrodnienie plamki żółtej

Plamka żółta jest to centralna część siatkówki, która odpowiada za wyraźne widzenie bez żadnych zniekształceń. To dzięki niej możemy czytać i pisać, a także rozróżniać kolory. Jej zdrowie jest zatem niezbędne do prawidłowego i komfortowego funkcjonowania. Niestety niekiedy zdarza się, że może dojść do uszkodzenia tego organu. Ma na to wpływ przede wszystkim wiek, kiedy to dochodzi do degeneracji plamki żółtej i licznych uszkodzeń w jej obrębie. Mówi się wtedy o starczym zwyrodnieniu plamki żółtej. Zwyrodnienie plamki i bieguna tylnego znane także pod nazwą AMD (Age-related Macular Degeneration) prowadzi do pogorszenia widzenia i rozwija się głównie po 50. roku życia, choć nie jest to regułą. Jest to postępująca choroba zwyrodnieniowa, która dotyka zazwyczaj białe kobiety, które ukończyły 50 lat. Niestety, do tej pory nie wiadomo, dlaczego tak się dzieje.

Przyczyny występowania zwyrodnienia plamki żółtej

Najważniejszą przyczyną zwyrodnienia plamki żółtej jest wiek. Oprócz tego istnieją także inne czynniki, które mogą powodować powstanie schorzenia. Specjaliści twierdzą, że AMD może mieć podłoże genetyczne. Do czynników ryzyka należą także: palenie tytoniu, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca oraz otyłość. Najważniejszą rolę w leczeniu choroby odgrywa jej wykrycie we wczesnej fazie, dlatego zachęcamy wszystkie osoby po 50. roku życia do przeprowadzenia kontrolnych badań okulistycznych. Dzięki szybkiej diagnozie będzie można podjąć skuteczne leczenie, które przywróci chorym komfort życia.

Jakie są objawy zwyrodnienia plamki żółtej?

Objawy zwyrodnienia żółtej plamki na oku pojawiają się stopniowo. Na początku pogorszenie widzenia ma miejsce głównie po zmroku. Chorzy tracą ostrość wzroku głównie przy przedmiotach znajdujących się blisko. Pierwszym objawem jest także zniekształcenie obrazu – symptom charakterystyczny w postaci mokrej AMD. W następnych stadiach następują problemy z czytaniem i pisaniem oraz falowanie linii prostych, co uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Po pewnym czasie kontury przedmiotów stają się coraz bardziej rozmyte, a w centralnym polu widzenia pojawia się szara lub czarna plamka, która znacznie pogarsza widzenie. Na początku jest ona niewielka, jednak z czasem znacznie się powiększa. W tego typu sytuacjach można dostrzec tylko rzeczy, które znajdują się na obrzeżach pola widzenia.

Leczenie zwyrodnienia plamki żółtej

Zwyrodnienie plamki żółtej to poważna choroba, którą można zdiagnozować tylko na podstawie odpowiednich badań wykonanych przez lekarza okulistę. Aby zatrzymać rozwój zwyrodnienia, stosujemy najnowocześniejszą metodę leczenia, czyli iniekcje doszklistkowe. Wykorzystujemy do tego specjalistyczne preparaty, które hamują aktywację białka VEGF wpływającego na stopniowe pogarszanie widzenia z powodu rozwoju nieprawidłowych naczyń. Procedura wykonywa jest przy znieczuleniu miejscowym kroplami. Zapewniamy pełną opiekę nad Pacjentami w całym procesie leczenia. Nowoczesne wyposażenie oraz wykwalifikowani lekarze posiadający wiedzę na temat najnowszych metod leczenia sprawiają, że odwiedza nas coraz więcej osób, które chcą zadbać o swój wzrok.

Jak zapobiegać AMD?

Jeśli jesteś w grupie o podwyższonym ryzyku, czyli ukończyłeś 50 lat, to pamiętaj, że regularne wizyty u okulisty są podstawą Twojej profilaktyki. Jest to bardzo ważne, ponieważ wcześnie wykryte zwyrodnienie dna oka, pozwoli Ci zahamować chorobę. Niestety, efektów ADM nie da się usunąć. Z tego też powodu leczenie plamki żółtej jest takie istotne. Najważniejszą kwestią jest bowiem zahamowanie rozwoju choroby, aby nie doprowadzić do zaniku plamki żółtej.

Poza tym zwróć uwagę na to, jak się odżywiasz. Postaraj się, by w Twoim menu nie było za dużo tłuszczów zwierzęcych i zadbaj o rozsądny wysiłek fizyczny, który pozwoli zapobiec otyłości. Ważne jest także chronienie oczu przed mocnym światłem, jak i niepalenie tytoniu. Wszystko to sprawi, że będziesz móc w jak największym stopniu ograniczyć rozwój choroby.