Podstawowe badania w diagnostyce jaskry

Według statystyk na jaskrę choruje około 800 tys. Polaków. Niestety, nie wszystkie osoby są objęte leczeniem, które jest niezbędne do tego, by choroba dalej nie postępowała i nie niszczyła wzroku. Jeżeli jesteś zainteresowany tym, jak wyglądają podstawowe badania w diagnostyce tej choroby, to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Jaskra to choroba, której nie wolno lekceważyć

Jaskra jest jedną z najgroźniejszych chorób oczu, która potrafi doprowadzić nawet do nieodwracalnej utraty wzroku. Niestety, do końca nie są znane przyczyny powstawania tego schorzenia, dlatego tak ważne są profilaktyczne wizyty u okulisty. W szczególności na tą chorobę muszą uważać osoby, u których w rodzinie były przypadki zachorowań jaskry, oraz krótkowidze.  Jeśli jesteś w grupie ryzyka, to koniecznie zgłoś się do specjalisty oraz przynajmniej raz w roku poddaj się diagnostycznym badaniom.

Podstawowe badania w diagnostyce jaskry

W celu sprawdzenia czy pacjent choruje na jaskrę, okulista wykonuje kilka podstawowych badań. Należą do nich: badanie kąta przesączania, tonometria oraz tachymetria, perymetria i HRT. Pierwsze z tych badań, czyli kąta przesączania, ma na celu określenie czy kąt jest otwarty czy zamknięty. Okulista może wykonać badanie na dwa sposoby. W tym celu może wykorzystać gonioskop (jest to inwazyjna metoda, która wymaga użycia znieczulenia gałki ocznej) lub aparat optyczny koherentnej tomografii odcinka oka (w skrócie OCT). Kolejnymi badaniami są tonometria i pachymetria. Tonometria ma za zadanie zbadanie poziomu ciśnienia w oku, a tachymetria określa grubość rogówki. Badania w kolejności wykonywane są za pomocą tonometru oraz pachymetrii. Zadaniem następnych pomiarów, czyli perymetrii, jest ustalenie, czy w oku pojawiają się jakiekolwiek ubytki. Perymetria jest badaniem, które powinno być wykonywane co kilka miesięcy. Jest to niezwykle istotne, ponieważ informuje ono okulistę o procesu zaniku nerwu wzrokowego. Ostatnim wykonywanym badaniem jest HRT. Co się kryje pod tą nazwą? Jest to nic innego jak laserowa tomografia siatkówki oka, której zadaniem jest ocenienie tarczy nerwu wzrokowego. Badanie pozwala również okuliście kontrolować postępy oraz  podjąć odpowiednie kroki jeśli chodzi o leczenie jaskry, dlatego też powinno się je wykonywać średnio co 6-8 miesięcy.