Plastyka ciała rzęskowego

Jaskra to coraz częściej występująca choroba, która dotyka całe społeczeństwo. Polega ona na uszkodzeniu nerwu wzrokowego, co wywołane jest zbyt wysokim ciśnieniem w gałce ocznej. Wpływ na jej rozwój mogą mieć czynniki genetyczne oraz inne odchylenia od normy. Aby wyleczyć schorzenie, należy je wykryć w odpowiednim stadium. W przeciwnym razie może prowadzić do utraty wzroku.

Co wpływa na rozwój choroby?

Jaskra należy do bardzo poważnych, trudnych do zdiagnozowania chorób. Wykrycie jej powinno być poprzedzone szeregiem badań, w tym podstawową analizą dna oka. Schorzenie bardzo często ma podłoże genetyczne. Rozwija się także u osób po 40. roku życia, dlatego lekarze często przypominają o regularnych wizytach u okulisty. Na występowanie jaskry wpływa również krótkowzroczność, częste bóle migrenowe, duże wahania ciśnienia tętniczego oraz tak zwany objaw Reynauda polegający na zimnych rękach i stopach. Podwyższone ryzyko zachorowania spowodowane jest także paleniem papierosów, nadmiernym spożywaniem alkoholu, cukrzycą, przyjmowaniem sterydów, otyłością czy przewlekłym stresem.

Na czym polega schorzenie?

U zdrowych Pacjentów ciecz wodnista krąży w wewnętrznej części przedniej komory oka. Jej odpowiednia ilość determinuje prawidłowe funkcjonowanie narządów, bowiem wpływa ona na utrzymanie optymalnego ciśnienia. Przy jaskrze ciecz gromadzi się w przedniej części, co jest główną przyczyną podwyższonego ciśnienia i uszkodzonego nerwu wzrokowego. W celu wczesnego wykrycia jaskry należy regularnie przeprowadzać badanie dna oka. Do najważniejszych objawów jaskry należą:

• pogorszenie wzroku,
  • zaczerwienienie oka,
  • widzenie tzw. aureoli,
  • rozmyta tęczówka,
  • ból oczu,
  • zwężenie pola widzenia,
  • nudności, wymioty.

Czym jest plastyka ciała rzęskowego?

Plastyka ciała rzęskowego (inaczej cyklofotokoagulacja przeztwardówkowa TSCPC) przy użyciu lasera diodowego to jedna z nowoczesnych metod, która pozwala na zahamowanie rozwoju choroby. To właśnie wykorzystanie wiązki światła pozwala obniżyć ciśnienie wewnątrzgałkowe. Cała procedura nie jest długa i polega głównie na wykonaniu kilkunastu naświetleń przy użyciu laserowej wiązki światła, dzięki którym mikro impulsy uszkadzają ciało rzęskowe. Ten rodzaj zabiegu wykonuje się w momencie, gdy farmakologia nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Jest on dużo skuteczniejszy i bezpieczniejszy, niż stosowane wcześniej metody uszkadzania ciała szklistego, jakimi były przeciwjaskrowe operacje przetokowe. Laseroterapia pozwala na zahamowanie postępujących zmian, które w ostateczności mogą doprowadzić nawet do utraty wzroku.