Jakie są pierwsze objawy jaskry?

Wzrok jest jednym z najważniejszych zmysłów w ludzkim ciele – dzięki niemu funkcjonowanie w świecie jest prostsze. Jaskra jest jedną z chorób, które mogą nam ten zmysł podstępnie i po cichu odebrać. Czym ona dokładnie jest? Jakie są pierwsze objawy jaskry?

Jaskra – choroba zmysłu wzroku

Pod nazwą jaskry określany jest zespół chorób oczu, które spowodowane są m.in. nadmiernym wzrostem ciśnienia wewnątrz gałki ocznej, prowadzącym do uszkodzenia nerwu wzrokowego. Zaburzenia w działaniu nerwu wzrokowego są przy tej przypadłości postępujące i nieodwracalne, ponieważ dochodzi do uszkodzenia komórek zwojowych siatkówki. Takie dysfunkcje powodują stopniowe pogarszanie się pola widzenia poprzez jego zawężenia, w efekcie prowadząc do całkowitej utraty wzroku.

Jakie są objawy jaskry?

Jaskra najczęściej w pierwszej fazie rozwija się zupełnie bezobjawowo. A jeśli objawy pojawią się, to bardzo często są ignorowane i niekonsultowane z lekarzem, co skutkuje pogłębianiem się choroby i wykryciem jej dopiero w stopniu zaawansowanym.

Wśród objawów, które mogą być związane z jaskrą wyróżnia się:

• ogólne pogorszenie jakości widzenia;
  • zaczerwienienie oka, widzenie tzw. aureoli wokół źródeł światła;
  • zwężenie pola widzenia, objawiające się w skrajnym przypadku tzw. widzeniem tunelowym;
  • światłowstręt i łzawienie oka;
  • ból oka, głowy, nudności i wymioty.

Leczenie jaskry jest niezwykle ważne, by zatrzymać postęp choroby, dlatego tak ważna jest szybka diagnoza u wykwalifikowanego okulisty. Specjalistyczne badania wskażą odpowiedni sposób leczenia, opierający się głównie na utrzymaniu prawidłowego ciśnienia wewnątrzgałkowego. Może to być stosowanie leków bądź kwalifikacja do zabiegu laserowego czy też operacyjnego.

Ważna jest znajomość czynników ryzyka, które powinny motywować nas do regularnego badania wzroku. Kontrolować swoje oczy powinny przede wszystkim osoby, w których najbliższej rodzinie występowała jaskra – np. u rodziców bądź rodzeństwa. Wiek powyżej 40. roku życia, problemy z ciśnieniem krwi, migrenowe bóle głowy oraz współistniejące choroby oczu także są czynnikami ryzyka, które należy mieć na uwadze.