Jakie są objawy AMD?

Wizyta w gabinecie okulistycznym jest konieczna nie tylko w przypadku regularnych kontroli, lecz jest szczególnie ważna gdy pogarsza się widzenie. Jedną z chorób, na które warto zwrócić szczególną uwagę, jest zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem – w skrócie z angielskiego nazywane AMD (Age-Related Macular Degeneration). Schorzenie to polega na uszkodzeniu centralnej części siatkówki, która jest odpowiedzialna za widzenie szczegółów obrazu oraz za widzenie barwne. Pozwala to poprawnie rozróżniać kolory oraz komfortowo czytać i pisać. Jakie są objawy zwyrodnienia plamki żółtej i jak przebiega leczenie tej choroby?

Kogo najczęściej dotyka zwyrodnienie plamki żółtej?

Biorąc pod uwagę fakt, że AMD jest chorobą znacznie wpływającą na komfort życia, warto wiedzieć, kiedy należy w trybie pilnym zgłosić się do okulisty celem przeprowadzenia diagnostyki i ewentualnego leczenia zwyrodnienia plamki żółtej. To schorzenie przede wszystkim objawia się pogorszeniem widzenia do bliży w postaci krzywienia się prostych linii czy widocznych nieporuszających się plam w centrum pola widzenia. Pacjenci, którzy zgłaszający się do naszych gabinetów okulistycznych w Rybniku czy Gliwicach, najczęściej skarżą się na trudności w czytaniu i pisaniu oraz na pofalowanie obrazu.

Kogo najczęściej dotyka AMD? Są to przede wszystkim osoby po 50. roku życia, choć nie jest to reguła. Główną przyczyn rozwoju tej choroby są zaburzenia fizjologicznej przemiany materii w komórkach siatkówki. Co ważne, AMD rozwija się stopniowo. Czynnikami, które wpływają na postęp tego schorzenia, są: palenie tytoniu, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, otyłość, nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne oraz predyspozycje genetyczne.

Jak przebiega leczenie AMD?

Zdiagnozowanie zwyrodnienia plamki żółtej nierzadko wiąże się z koniecznością podjęcia leczenia. W tym celu diagnostyki oraz leczenia należy udać się do placówki dysponującej specjalistycznym sprzętem, który umożliwia dokładne zbadanie centralnej części siatkówki. W naszych Centrach Leczenia Schorzeń Oczu wykwalifikowana kadra w pierwszej kolejności przeprowadza dokładne takie właśnie dokładne badania. Do obecnie najnowocześniejszych i powszechnie przyjętych metod leczenia zaliczamy iniekcje doszklistkowe, które polegają na podaniu preparatów blokujących naczyniowo-śródbłonkowy czynnik wzrostu – preparaty anty-VEGF (VEGF z ang. vascular endothelial growth factor). Pacjenci nie muszą się obawiać iniekcji. Jest to procedura szybka i przeprowadzana w znieczuleniu miejscowym. AMD najlepiej leczyć w jak najwcześniejszym stadium. Właśnie dlatego dobrze, jeśli osoby, które ukończyły 50. rok życia oraz u których w rodzinie występuje to schorzenie, regularnie uczęszczają na kontrole okulistyczne.