Jakie korzyści i zagrożenia niesie za sobą laserowa korekcja wzroku?

Wysoki procent występowania różnego rodzaju wad wzroku sprawia, że noszenie okularów jest często spotykaną praktyką. Pomimo tego wiele osób chce z nich zrezygnować. Głównymi powodami są powrót do naturalnego wyglądu oraz zawód, który zakazuje ich noszenia. Alternatywnym sposobem na polepszenie wzroku dla okularów i soczewek jest poddanie się laserowej korekcji wzroku.

Zalety przeprowadzenia zabiegu

Korekcja wzroku za pomocą lasera stosowana jest przy schorzeniach takich jak krótkowzroczność, dalekowzroczność i astygmatyzm. Jest to metoda, która umożliwia usunięcie wad wzroku i przywrócenie zdolności naturalnego widzenia. Sam zabieg jest szybki, bezbolesny i w 90% przypadków daje zadowalające, długotrwałe efekty. Laserowa korekcja wzroku eliminuje potrzebę noszenia okularów lub soczewek. Choć przeprowadza się ją raz na całe życie, należy pamiętać, że nie wyklucza ona noszenia okularów do czytania po 40. roku życia. Zabieg może być przeprowadzany od 21 do 55 lat, o ile nie zachodzą określone przeciwwskazania. Przeważnie możliwe jest wyleczenie jedynie małych i średnich wad wzroku.

Zagrożenia laserowej korekcji wzroku

Zabieg sam w sobie jest bezpieczny, jednak niesie za sobą pewne konsekwencje. Po laserowej korekcji wzroku mogą wystąpić czasowe powikłania. Należą do nich:

• uczucie pieczenia i łzawienia,
  • światłowstręt,
  • zaburzenia ostrości,
  • suchość oczu,
  • uczucie obecności obcego ciała w oku.

Powyższe dolegliwości rzadko występują i zazwyczaj są krótkotrwałe.

Dużo bardziej problematyczne są trwałe powikłania. Jednym z nich jest niepełna korekcja, która najczęściej zdarza się w przypadku leczenia dużych i skomplikowanych wad wzroku. Konsekwencją niedokorekcji są bóle głowy, uczucie zmęczenia i napięcie wywołane wytężaniem wzroku. W takim przypadku pacjent może poddać się zabiegowi rekorekcji. Innym zagrożeniem jest nadkorekcja, czyli zmiana krótkowzroczności w dalekowzroczność lub odwrotnie. Jest to zmiana, która występuje zarówno trwale, jak i czasowo. Zagrożeniem jest także przemieszczenie płatka rogówki. Objawia się ono tym, że w ciągu doby po zabiegu pacjent odczuwa stan zapalny lub widzi rozmyty obraz.

Zauważenie jakichkolwiek niepokojących objawów po zabiegu jest sygnałem do tego, by odbyć wizytę u lekarza. Zmniejszenie ryzyka występowania powikłań jest możliwe dzięki właściwie przeprowadzonemu wywiadowi lekarskiemu. Pacjent, który ukryje przed lekarzem schorzenia będące przeciwwskazaniami do zabiegu, zwiększa możliwość wystąpienia komplikacji. Odpowiednio przeprowadzone badania, stosowanie się do zaleceń lekarza, właściwie wykonany zabieg oraz wizyty kontrolne są gwarantem na minimalizację ryzyka wystąpienia powikłań.