Jak przywrócić prawidłowe położenie siatkówki, czyli wszystko o witrektomii

Coraz więcej osób cierpi na schorzenia wzroku. Objawiają się one pogorszeniem jakości widzenia oraz mogą skutkować poważnymi konsekwencjami, gdy zrezygnujemy z ich leczenia. Do częstych problemów ze wzrokiem zaliczane są nieprawidłowości w obrębie siatkówki. Witrektomia przywraca jej prawidłowe położenie oraz pozwala na nowo cieszyć się komfortem widzenia. Wyjaśniamy, na czym polega zabieg i kiedy należy się mu poddać.

Co to jest witrektomia?

Witrektomia to jeden z zabiegów, które przeprowadza się w celu leczenia schorzeń siatkówki oraz ciała szklistego. Są one na tyle poważne, że pozostawione bez odpowiedniego leczenia, mogą doprowadzić do trwałej utraty wzroku. Witrektomia to zabieg mikrochirurgiczny, który znajduje zastosowanie w przypadku wykrycia patologicznych zmian w obrębie siatkówki. Dzięki witrektomii możliwe są:

• przywrócenie prawidłowego położenia odwarstwionej siatkówki,
  • poprawa lub przywrócenie jej normalnego funkcjonowania.

Witrektomia bywa także stosowana w przypadku leczenia innych schorzeń oczu, które związane są z chorobami przewlekłymi np. cukrzycą. Jest operacją tzw. ostatniej szansy. Przed jej wykonaniem zwykle stosuje się inne metody leczenia, a w przypadku, gdy okazują się one nieskuteczne, konieczny jest zabieg mikrochirurgiczny.

Na czym polega witrektomia?

W celu dostania się do siatkówki konieczne jest usunięcie ciała szklistego i zastąpienie go np. gazem lub płynem infuzyjnym. Usunięcie ciała szklistego możliwe jest dzięki zastosowaniu witrektomu, od czego wzięła się nazwa zabiegu. Witrektom to specjalna gilotyna. Przebieg zabiegu zależy od złożoności problemów ze wzrokiem. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, co sprawia, że jest bezbolesny. Po zabiegu może pojawić się ból w obrębie operowanego oka. Efekty witrektomii nie są natychmiastowe. Wzrok ulega stopniowej poprawie. Po operacji należy przestrzegać wszystkich zaleceń lekarza, aby uniknąć możliwych powikłań.