Jak przebiega zabieg operacji zaćmy?

Zaćma jest chorobą oczu, w wyniku której dochodzi do mętnienia soczewki. Zamglona soczewka nie przepuszcza odpowiedniej ilości światła, przez co widziany obraz jest nieostry. Katarakta jest najczęstszą przyczyną zaburzeń widzenia u osób starszych. Szacuje się, że w Polsce cierpi na nią ponad milion osób powyżej 65 roku życia. Zaćma nie boli, ale powoduje wiele innych niedogodności takich jak: pogorszenie widzenia, dwojenie obrazów, zamglenia, matowe widzenie barw czy konieczność korzystania z intensywnego światła np. przy czytaniu oraz częstą zmianę okularów. Na szczęście choroba ta jest uleczalna, a jej najskuteczniejszą metodą jest operacja.

Na czym polega operacja usunięcia zaćmy?

Usunięcie zaćmy polega na chirurgicznym wycięciu niesprawnej soczewki i zastąpieniu jej nową, sztuczną. Jest wiele rodzajów soczewek jedno- lub wieloogniskowych posiadających określone filtry takie jak: filtry UV, czy filtry światła niebieskiego. Wszczepienie implantu zawsze poprzedza tzw. fakoemulsyfikacja. Polega ona na rozbiciu zmętniałej soczewki za pomocą ultradźwięków, co umożliwia tym samym aplikację jej syntetycznego zamiennika. Zabieg jest bezpieczny i małoinwazyjny. Trwa około kilkunastu minut, w których trakcie pacjent ułożony w pozycji leżącej poddany jest miejscowemu znieczuleniu. Oznacza to, iż operowany jest świadomy i przytomny przez cały czas trwania operacji. Nie czuje bólu, ale odczuwa dotyk i polewanie wodą.

Pacjent przykryty jest chustą, a na oku ma założoną rozwórkę, która uniemożliwia jego zamykanie w trakcie chirurgicznej ingerencji. Po usunięciu zamglonej soczewki lekarz wszczepia implant, który jest odpowiednio dobrany i indywidualnie dopasowany do oczu operowanego. Ważne jest to, by pacjent podczas operacji słuchał poleceń chirurga. Ponadto, wedle zaleceń patrzył w światło, nie zaciskał powiek, ani nie unosił głowy. Każde niedogodności z kolei musi koniecznie zgłaszać. Operacja usunięcia zaćmy dodatkowo odbywa się też pod czujnym okiem anestezjologa, który kontroluje funkcje życiowe pacjenta. Kończy się założeniem opatrunku i wypisaniem rekonwalescenta do domu, bezpośrednio po zabiegu.

Co musi zrobić pacjent po operacyjnym usunięciu zaćmy?

Bezpośrednio po operacji uzasadnione jest występowanie problemów z widzeniem. Dolegliwości te ustępują jednak bardzo szybko, a pacjenci na nowo mogą cieszyć się sprawnie funkcjonującym narządem wzroku. Niemniej jednak ważne są pooperacyjne kontrole u okulisty, zwłaszcza dzień i tydzień po zabiegu. Istotne jest również to, by kilka dni po zabiegu nie nadwyrężać wzroku, unikać wysiłku i aktywności fizycznej. Po operacji  w ciągu trzech/ czterech tygodni zalecane jest też stosowanie kropli antybiotykowych i przeciwzapalnych. Ostateczne wygojenie rogówki następuje po upływie miesiąca od ingerencji. Wówczas odczuwa się całkowity komfort widzenia, a problemy ze wzrokiem przestają zakłócać wykonywanie codziennych czynności.