Czym jest zaćma i jak ją leczyć?

Zaćma to jedna z najczęściej występujących chorób powstających w wyniku zaburzenia przemiany materii soczewki. Schorzenie rozwija się stopniowo po 50. roku życia (chociaż może pojawić się wcześniej). W większości i przypadków jest to choroba genetyczna, jednak zdarza się wariant nabyty spowodowany przyjmowaniem niektórych leków lub urazami.

Objawy zaćmy

Zaćma to poważna choroba prowadząca do utraty wzroku. Dużą rolę odgrywa wczesne wykrycie schorzenia, które pozwoli na skuteczne leczenie. W przeciwnym razie skutki są nieodwracalne. Dlatego lekarze często podkreślają, jak ważne są regularne wizyty u okulistów zwłaszcza po ukończeniu 50. roku życia. Warto także obserwować zmiany, jakie mogą wskazywać na postępujące zaburzenia. Do najczęstszych objawów zaćmy należą:

• problemy z czytaniem,
  • szybkie męczenie się oczu,
  • pojawianie się mgły przed oczami zaraz po przebudzeniu,
  • problemy z widzeniem na dalekich lub bliskich odległościach,
  • stopniowe pogarszanie się wzroku.

Powyższe symptomy mogą wskazywać na zwykłe pogorszenie widzenia. Powinny jednak zaalarmować każdą osobę, która zauważyła u siebie odchylenia i zmiany w stosunku do lat poprzednich.

Diagnozowanie zaćmy

Prawidłową diagnozę może postawić jedynie lekarz okulista. Na szczęście schorzenie nie jest trudne do wykrycia. Podczas wizyt lekarze przeprowadzają dokładny wywiad, który pozwala ustalić, jakie zmiany w procesie widzenia zaszły w ciągu ostatnich kilku lat. W trakcie wizyty lekarz przeprowadza podstawowe badania przy użyciu lampy szczelinowej bądź wziernika okulistycznego. Jeśli nie ma przeciwwskazań, to przeprowadzana jest operacja zaćmy.

Jak wygląda zabieg leczenia zaćmy?

Nowoczesne metody chirurgii okulistycznej pozwalają na wykonanie precyzyjnego zabiegu. Przed rozpoczęciem procedury pacjent dostaje znieczulenie miejscowe przy użyciu kropel. W trakcie zabiegu usuwana jest zmętniała soczewka, którą następnie zastępuje się sztuczną. Takie działanie pozwala na całkowite odzyskanie wzroku. W większości przypadków jeszcze tego samego dnia pacjent wraca do domu.

Niestety czasem następuje nawrót choroby mimo udanej operacji. Jest to tak zwana zaćma wtórna, którą mogą spowodować różne czynniki, na przykład: cukrzyca, tężec, guzy wewnątrzgałkowe, zapalenie rogówki, różnorodne urazy gałki ocznej czy przyjmowanie leków (przede wszystkim sterydów).