Zaćma i co dalej?

Kiedy i w jaki sposób przeprowadza się operacje zaćmy?

Zaćma. Choroba oka dobrze znana. Zmętnienie soczewki, które powoduje zamglone, niewyraźne widzenie. Częstotliwość tego schorzenia wzrasta z wiekiem. Na szczęście zaćmę można operować. Nowoczesna technika operacyjna pozwala zminimalizować ryzyko powikłań, a operacja może być wykonywana przy znieczuleniu kroplami, bez konieczności zakładania szwów. Dzięki temu, w większości przypadków można ją przeprowadzić w trybie ambulatoryjnym.

Na czym polega operacja zaćmy

Operacja zaćmy polega na tym, że Pacjentowi wszczepia się sztuczna soczewkę wykonaną z materiału akrylowego. Wprowadzane ostatnio nowe modele soczewek wewnątrzgałkowych (dyfrakcyjnych, pseudoakomodacyjnych, wieloogniskowych) powodują, że po operacji widzi się dobrze i z bliska, i z daleka, bez konieczności noszenia okularów. A jeśli dodać do tego wysoką wrażliwość na kontrast oraz zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepożądanych efektów ubocznych (takich jak rozbłyski i poświata, dokuczliwe zwłaszcza przy prowadzeniu samochodu po zmroku), soczewki te poleca się osobom żyjącym bardzo aktywnie. Do zalet dochodzi jeszcze ważny rachunek ekonomiczny – operacja raz na zawsze uwolnić może od kupowania nietanich okularów.

Jak przebiega operacja zaćmy?

Operacja zaćmy to zabieg medyczny, polegający na usunięciu biologicznej soczewki i wymienieniu jej na nowy, sztuczny odpowiednik. Zabieg jest bezpieczny i małoinwazyjny. Operacja zaćmy trwa około kilkunastu minut i przebiega w znieczuleniu miejscowym. Pacjent przykryty jest chustą, a na oku ma założoną rozwórkę, która uniemożliwia jego zamykanie w trakcie chirurgicznej ingerencji. Po usunięciu zamglonej soczewki lekarz wszczepia implant, który jest odpowiednio dobrany i indywidualnie dopasowany do oczu operowanego.  Po zabiegu operacji zaćmy pacjent wypisywany jest do domu. Początkowo może mieć drobne problemy ze wzrokiem, ustępują jednak one dość szybko. Istotne jest, aby kilka dni po zabiegu operacji zaćmy nie nadwyrężać wzroku, unikać wysiłku i aktywności fizycznej. Przez okres około trzech tygodni zalecane jest stosowanie kropli antybiotykowych i przeciwzapalnych. Ważne są także pooperacyjne kontrole u okulisty, które powinny się odbyć dzień oraz tydzień po zabiegu operacji zaćmy. Ostateczne wygojenie rogówki następuje po upływie miesiąca od operacji i można się wówczas cieszyć całkowitym komfortem widzenia.

Operacje zaćmy przeprowadza się w Gliwicach! Zgłoś się do naszej poradni w Gliwicach lub Rybniku, a nasi specjaliści wykonają badanie kwalifikacyjne i wszystko wytłumaczą.

Dr n. med. Marek Rzendkowski
Specjalista chorób oczu