Zwyrodnienie plamki żółtej jest uznawane za jedną z najniebezpieczniejszych chorób oczu. Jakie są jej objawy? Jak wygląda profilaktyczne leczenie plamki żółtej? Przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jak brzmią odpowiedzi na te pytania.

Co to jest zwyrodnienie plamki żółtej?

Zwyrodnienie plamki żółtej, w skrócie AMD, jest to postępująca choroba zwyrodnieniowa centralnej części siatkówki oka. Siatkówka jest jedną z najważniejszych części naszego oka. Dzięki niej obraz widzenia nie jest zamazany, a poza tym jesteś w stanie rozróżniać kolory. Zwyrodnienie plamki żółtej dotyka zazwyczaj białe kobiety, które ukończyły 50-ty rok życia. Niestety, do tej pory nie są znane przyczyny powstawania tej choroby. Specjaliści twierdzą, że może mieć ona podłoże genetyczne, a za jej powstawanie odpowiedzialne też są: papierosy czy dolegliwości takie jak: nadciśnienie tętnicze.

Objawy zwyrodnienia plamki żółtej

Choć przyczyny powstawania zwyrodnienia plamki żółtej nie są znane, to jest kilka objawów, które mogą Cię zaalarmować. Pierwszym z nich jest zniekształcenie obrazu. Jest to symptom, który jest charakterystyczny dla postaci mokrej AMD. W momencie, w którym borykasz się z tym problemem, masz wrażenie, że linie proste falują lub krzywią się. Poza tym osoby, które chorują na zwyrodnienie plamki żółtej, często mają trudności  z czytaniem, a kolory wydają im się szare i mniej nasycone. Poza tym kontury przedmiotów wydają im się bardziej rozmyte, a w centrum widzenia powstaje ciemna plama. Na początku jest ona niewielka, jednak z czasem znacznie się ona powiększa. W tego typu sytuacjach można dostrzec tylko rzeczy, które znajdują się na obrzeżach pola widzenia.

Jak wygląda profilaktyczne leczenie plamki żółtej?

Jeśli jesteś w grupie o podwyższonym ryzyku, czyli ukończyłeś 50 lat, to pamiętaj, że regularne wizyty u okulisty są podstawą Twojej profilaktyki. Jest to bardzo ważne, ponieważ wcześnie wykryte zwyrodnienie plamki żółtej, pozwoli Ci zahamować chorobę. Niestety, efektów ADM nie da się usunąć. Z tego też powodu leczenie plamki żółtej jest takie istotne. Poza tym zwróć uwagę na to, jak się odżywiasz. Postaraj się, by w Twoim menu nie było za dużo tłuszczów zwierzęcych i zadbaj o rozsądny wysiłek fizyczny. Ważne jest także chronienie oczu przed mocnym światłem, jak i niepalenie tytoniu.

2016 © Copyright - PRYZMAT by TESTIMO Marketing Internetowy