Rozwój cywilizacji oraz zmieniające się nie tylko warunki środowiskowe, ale także pracy, są przyczyną powstawania nowych chorób. Jedną z nich jest jaskra. Przeczytaj ten artykuł i zobacz, w jaki sposób przebiega leczenie jaskry i kiedy stosuje się operację.

Jaskra – co warto wiedzieć?

Jaskra jest to choroba, w której dochodzi do uszkodzenia nerwu wzrokowego w wyniku podwyższonego ciśnienia śródgałkowego nazywanego również ciśnieniem wewnątrzgałkowym. Najczęściej borykają się z tą dolegliwością osoby, które ukończyły 40-sty rok życia, jak i te, które są obciążone dodatkowymi czynnikami ryzyka. Zalicza się do nich: występowanie jaskry w rodzinie, nadciśnienie lub zbyt niski ciśnienie, cukrzyca, czy krótkowzroczność. A jakie są jej objawy? Niestety, szacuje się, że w około 95% przypadków jaskra przebiega skrycie i bez żadnych objawów. Mimo braku zauważalnego dla chorego pogorszenia wzroku choroba stale i nieodwracalnie niszczy nerw wzrokowy, w wielu przypadkach prowadząc do utraty wzroku. Z tego też powodu chory zauważa rozwój jaskry dopiero w momencie, gdy jest ona w końcowym stadium.

Jak i kiedy stosuje się operacyjne leczenie jaskry?

Jest kilka sposobów leczenia jaskry. Najczęściej stosowane jest leczenie farmakologiczne lub laserowe. Gdy obie te metody zawodzą, wtedy stosuje się operacyjne leczenie jaskry. Prócz tego interwencję chirurgiczną należy rozważać w przypadku jaskry młodzieńczej, dużych wahaniach ciśnienia wnęwnątrzgałkowego w pomiarach dobowych lub niekorzystnego wpływu stosowanego leczenia na jakość życia. Według specjalistów trabekulektomia, bo tak nazywa się jeden z zabiegów chirurgicznych jaskry, jest najskuteczniejszą i najczęściej stosowaną operacyjną metodą leczenia tej choroby. Jej głównym zadaniem jest obniżenie ciśnienia do tego stopnia, że postęp choroby zostaje całkowicie zahamowany. Samo leczenie jaskry tym sposobem polega na utworzeniu nowej, sztucznej drogi odpływu cieczy wodnistej poprzez wytworzenie się przetoki w tkankach oka. Aby uzyskać ten rezultat chirurg wycina element tkanki w niedrożnym kącie przesączania, która jest odpowiedzialna za odpływ cieczy wodnistej z komory przedniej oka. W wyniku operacji w górnej części gałki ocznej wytwarza się tzw. pęcherzyk filtracyjny, który z kolej jest ukryty pod górną powieką. Warto tutaj wspomnieć, że u młodych osób lub w przypadkach, gdy oczy były wielokrotnie operowane, może wystąpić tzw. nadmierne bliznowacenie pęcherzyka filtracyjnego, co z kolei powoduje zamknięcie nowej drogi odpływu. W takich przypadkach w trakcie przeprowadzania trabekulektomii stosuje się zapobiegawczo leki, których zadaniem jest zahamowanie nadmiernego bliznowacenia.

2016 © Copyright - PRYZMAT by TESTIMO Marketing Internetowy