Czym jest zaćma?

Światowa Organizacja Zdrowia przeprowadziła badania, z których jasno wynika, że zaćma jest najczęstszą przyczyną utraty wzroku na świecie. Choć w grupie ryzyka są głównie starsze osoby, katarakta może wystąpić w każdym wieku.

Jeśli interesuje Cię, czym jest zaćma oraz jakie są jej objawy, koniecznie przeczytaj nasz artykuł. Znajdziesz w nim także informacje na temat leczenia tej wady wzroku.

Czym jest zaćma?

W przedniej części gałki ocznej, między tęczówką i ciałem szklistym, znajduje się soczewka. Zadaniem tej przezroczystej struktury jest skupienie docierających do oka impulsów świetlnych oraz kierowanie ich na siatkówkę – dzięki temu jesteśmy w stanie prawidłowo odbierać bodźce wzrokowe. W momencie, w którym soczewka ulega zmętnieniu, mówimy o zaćmie. Skutkiem tej choroby jest pogorszone widzenie, które przeszkadza w wykonywaniu najprostszych czynności. Jeśli chory nie podejmie żadnych działań, choroba rozwinie się, czego efektem może być utrata wzroku.

Obecnie szacuje się, że na zaćmę choruje ponad 27 milionów osób na całym świecie, w tym 800 tys. chorych jest w Polsce. Niestety, zaćma jest powszechnym zjawiskiem u starszych osób – aż 60% osób po 60. roku życia zmaga się z tą chorobą. Jednak to nie koniec niepokojących statystyk. Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że co 2 osoba na świecie oślepła właśnie z powodu katarakty.

Jakie są objawy?

Zaćma jest chorobą, której przebieg jest zależny od indywidualnego przypadku. W zależności od osoby schorzenie może rozwijać się w jednym oku lub w obu oczach. Także czas rozwinięcia się katarakty jest różny – u niektórych osób będzie się ona powoli rozwijała i nie spowoduje utraty wzroku, w innym zaś przypadku rozwój będzie postępował szybko i przy braku leczenia spowoduje ślepotę.

pryzmat jak widzi oko - Czym jest zaćma?

Jakie są objawy? Głównym rezultatem zaćmy jest pogorszone widzenie. Chory odnosi wrażenie, że widzi rzeczy jakby przez mgłę – obraz jest nieostry i rozmazany. Poza tym wielu pacjentów narzeka na szybkie męczenie się oczu czy trudności z ocenieniem odległości. W późniejszym stadium zaćmy chory ma również problemy z rozpoznawaniem barw oraz ich intensywności. Jasne kolory wydają mu się być o wiele ciemniejsze, niż są w rzeczywistości, a w dodatku razi go silne, jasne źródło światła (np.: promienie słoneczne).

Operacja zaćmy

Choć zaćma jest niebezpieczną chorobą, można ją wyleczyć. Obecnie jedynym skutecznym sposobem walki jest operacja zaćmy. Nowoczesna technika operacyjna pozwala nie tylko zminimalizować ryzyko powikłań, ale też pozwala przeprowadzić bezbolesny dla pacjenta zabieg (jest to możliwe dzięki znieczuleniu miejscowemu). Operacja zaćmy polega na usunięciu biologicznej soczewki i wymienieniu jej na nowy, sztuczny odpowiednik.

Interesuje Cię operacja zaćmy w Gliwicach? Skontaktuj się z nami i wylecz zaćmę w naszej placówce!